Het veganistische dieet: waar bestaat het uit?

Het aantal mensen dat veganistisch eet, is de afgelopen tien jaar met 350 procent gestegen, blijkt uit onderzoek uit het Verenigd Koninkrijk. Voorheen beschouwd als een nichedieet. Vegetarisme is een filosofie die alle vormen van dierenmishandeling en lijden in het dagelijks leven probeert uit te bannen.

Voor niet-ingewijden kan een veganistisch dieet ingewikkeld of verstikkend lijken. Als het erop aankomt om veganist te worden, zijn veel van mijn klanten bang dat ze hun favoriete voedsel dat ze gewend zijn niet kunnen krijgen. Na een paar fundamentele concepten te hebben geleerd, vinden de meeste mensen de verhuizing veel gemakkelijker dan ze dachten.

Persoonlijk ben ik de afgelopen jaren getuige geweest van een toename van veganistische opties in supermarkten en restaurants, omdat ik een plantaardig dieet volg. Pasta de nata, een van mijn favoriete desserts, is onlangs zelfs veganistisch gemaakt, wat het voor mij veel aantrekkelijker maakt. Hier leg ik uit wat veganisme is en welke voedingsmiddelen je wel en niet in je veganistische dieet mag opnemen.

Wat houdt veganisme in?

een klein aantal vegetariërs in Engeland splitste zich in 1944 af van de Leicester Vegetarian Society om zich aan te sluiten bij de Vegan Society, en ontstond de term ‘veganistisch’ in 1944. Ze kozen ervoor om helemaal geen dierlijke producten te consumeren, waaronder zuivel, eieren en vlees.

De combinatie van de eerste en laatste letters van ‘vegetarisch’ leidde tot de creatie van de term ‘veganistisch’. De eerste definitie van veganisme werd bedacht in 1949 en werd destijds algemeen aanvaard. In de loop van de tijd is het uitgegroeid tot wat het nu heet.

Deze nieuwste definitie van de Vegan Society beschrijft veganisme als “een filosofie en levensstijl die alle vormen van uitbuiting en wreedheid jegens dieren voor voedsel of kleding probeert uit te sluiten – voor zover mogelijk en praktisch uitvoerbaar.”

Als het om voeding gaat, gebruiken veel mensen de term ‘veganistisch’ door elkaar. Veganisme omvat volgens deze nieuwe definitie meer dan alleen een plantaardig dieet. Veganisten zijn mensen die proberen hun leven te leiden zonder dieren op enigerlei wijze schade toe te brengen, zij het door hun dieet, hun kleding, hun cosmetica of hun vrijetijdsbesteding.

Als gevolg hiervan zien veel veganisten af ​​van het kopen van artikelen zoals wollen jassen, leren meubels of donzen kussens en dekbedden vanwege hun impact op het milieu. Bezoek dierenreservaten in plaats van naar pretparken, het circus of kinderboerderijen te gaan om dieren van dichterbij te bekijken (4).

Veganisme heeft veel voorstanders.

Om een ​​of meer van de volgende redenen schuwen mensen dierlijke producten.

Ethiek

Veganisten die zich houden aan ethische principes zijn van mening dat alle levende wezens het recht hebben om te bestaan ​​en vrij te zijn. Ze geloven dat alle dieren, net als mensen, een verlangen hebben om pijn en lijden te vermijden. Omdat dit een schending van dierenrechten is, weigeren ethische veganisten daarom lichaamsdelen van een dier te eten of te dragen.

Moderne landbouwpraktijken, zoals het houden van dieren in krappe hokken of kooien, kunnen zowel fysieke als mentale stress bij dieren veroorzaken.

Het zijn echter niet alleen de huidige landbouwpraktijken die veganisten dit gevoel geven. Vanwege hun verzet tegen het gebruik van dingen die het doden van andere dieren vereisen, hebben veganisten de neiging om ze waar mogelijk te vermijden.

Het ruimen van 1-dag oude mannelijke kuikens in de eierproductie of het slachten van overtollige melkkalveren zijn twee voorbeelden (8, 9).

Dierlijke producten, waaronder melk, eieren, honing, zijde en wol, mogen volgens veel ethische veganisten niet worden gebruikt op een manier die schadelijk is voor de dieren die ze produceren.

Om deze reden weigeren ethische veganisten, zelfs als de dieren vrij rondlopen of in de wei worden gevoerd, melk te consumeren, eieren te eten of wol van hen te dragen.

Gezondheid

Voor degenen die zich zorgen maken over hun gezondheid, kan veganisme een haalbare optie zijn. Het is aangetoond dat het consumeren van veel rood vlees in uw dieet uw risico op het ontwikkelen van kanker, hartaandoeningen en diabetes type 2 verhoogt.

Een lager risico op het ontwikkelen van of vroegtijdig overlijden aan bepaalde ziekten is in verband gebracht met plantaardige diëten. Het eten van een plantaardig dieet in plaats van een dierlijk dieet kan je spijsvertering helpen en je risico op de ziekte van Alzheimer verlagen. Bovendien kan een veganistisch dieet helpen de negatieve effecten van de antibiotica en hormonen die in de moderne veehouderij worden gebruikt, te verminderen.

Ten slotte lijkt het erop dat veganistische diëten bijzonder succesvol zijn in het helpen van gewichtsverlies voor degenen die ernaar streven. Een veganistisch dieet is in tal van onderzoeken in verband gebracht met een lager risico op obesitas.

U krijgt mogelijk niet zoveel voedingsstoffen binnen als u normaal zou doen met een veganistisch dieet. Daarom is de voorbereiding zo belangrijk. Krijg de hulp van een voedingsdeskundige om u te helpen bij het samenstellen van een geschikt veganistisch dieet dat alle voedingsstoffen bevat die uw lichaam nodig heeft.

De volgende voedingsstoffen zijn vaak ontoereikend in veganistische diëten:

  • voedingsstoffen in de B12-familie
  • Vitamine D is een essentiële voedingsstof
  • calcium
  • zink
  • jodium
  • selenium

Veganisten nemen af ​​en toe supplementen om ervoor te zorgen dat ze alle voedingsstoffen binnenkrijgen die ze nodig hebben.

Omgeving

Mensen kunnen ook dierenbescherming mijden

om hun ecologische voetafdruk te verkleinen. Volgens nieuw onderzoek is de veehouderij een belangrijke bron van klimaatveranderende uitstoot van broeikasgassen.

Men denkt dat mensen die vlees eten 2 tot 2,5 keer zoveel broeikasgasemissies (BKG’s) produceren als degenen die veganistisch eten. In het Verenigd Koninkrijk is dit cijfer gebaseerd op zelfgerapporteerde voedingsgewoonten.

In termen van broeikasgasemissies per gram eiwit lijken herkauwers, zoals runderen, schapen en geiten, het ergst. Dientengevolge resulteren diëten die zuivel beperken of volledig verwijderen ook in een lagere BKG-productie.

Het is aangetoond dat het 33% minder BKG’s produceert dan hetzelfde aantal calorieën dat wordt geconsumeerd in een conventioneel Amerikaans dieet met veel vlees. Een veganistisch dieet heeft nog minder impact op het milieu dan een calorie-gematcht vleesbevattend dieet, waardoor 53% minder BKG’s worden gegenereerd (20).

Het overgrote deel van het plantaardige eiwit dat nu wordt gegenereerd, wordt aan vee gevoerd in plaats van aan mensen. Dientengevolge vereisen dierzware diëten meer hulpbronnen uit het milieu dan plantaardige diëten.

Voor de productie van dierlijke eiwitten is bijvoorbeeld 6 tot 17 keer zoveel land nodig als voor de productie van soja-eiwit om dezelfde hoeveelheid eiwit te produceren. Als het om dierlijke eiwitten gaat, kan het waterverbruik 2-3 keer zo hoog zijn als dat van plantaardig eiwit.

Experts voorspellen dat als er niets verandert, tegen het jaar 2050 de voedselvoorziening van de wereld zal worden overtroffen door de hulpbronnen van de planeet. Een methode om deze onvermijdelijke conclusie uit te stellen, is om veganist te worden.

soorten veganisme

Voor alle duidelijkheid: veganist zijn betekent niet dat je gezond bent. Aan de andere kant wordt de voedingswaarde van een veganistisch dieet bepaald door de voedingsmiddelen waaruit het bestaat. Sommige veganistische diëten hebben verschillende gezondheidsvoordelen, terwijl andere misschien niet goed zijn.

In de afgelopen paar jaar heb ik een verscheidenheid aan veganistische diëten gezien, waaronder de volgende:

Veganisten die een strikt veganistisch dieet volgen. Mensen die afzien van dierlijke producten in hun dieet, maar ze blijven gebruiken in andere dingen, zoals kleding en cosmetica, worden ‘veganisten’ genoemd.

Veganisten die voornamelijk plantaardig voedsel eten. Veel van deze mensen kiezen voor een dieet dat rijk is aan onbewerkte voedingsmiddelen, zoals vers fruit en groenten en volkorenproducten.

“Junkfood veganisten”, zoals ze zichzelf graag noemen. Verwerkte veganistische maaltijden, waaronder veganistisch vlees, friet, diepvriesdiners en desserts zoals Oreo-koekjes en niet-zuivel-ijs zijn populair bij sommige veganisten.

De raw food vegetariërs. Rauw of gekookt bij temperaturen onder 118 ° F (48 ° C) is het enige voedsel dat door deze subgroep van de bevolking wordt geconsumeerd.

Veganisten die voornamelijk rauw eten. Fruitarians zijn een groep mensen die vetrijke voedingsmiddelen zoals amandelen, avocado’s en kokosnoten vermijden ten gunste van fruit. Het is mogelijk dat ze af en toe een klein beetje andere planten eten.

Het is aangetoond dat veganistische diëten met volledige voeding een positief effect hebben op de gezondheid. Het is het beste om advies in te winnen bij een gezondheidsdeskundige voordat u veganistisch gaat eten.

Eten veganisten vlees, vis of andere dierlijke producten?

Hier zijn enkele van de belangrijkste voedingsmiddelen die veganisten eten en vermijden.

Vegetarische etenswaren

U hoeft uw dieet niet te beperken tot salades en tofu als u dierlijke producten probeert te vermijden. Veganisten hebben toegang tot een breed scala aan verrukkelijke voedingsmiddelen.

Hier volgen enkele concepten om over na te denken:

Kikkererwten, spliterwten, erwten met zwarte ogen, zwarte bonen, witte bonen en bruine bonen zijn allemaal voorbeelden van peulvruchten.

Sojabonen en producten die daarvan zijn vervaardigd, zoals tofu, tempeh en natto, evenals verrijkte sojamelk

Zoals amandel- en cashewolie, evenals de noten zelf.

Onder andere zonnebloempitten, sesamzaad, lijnzaad, hennepzaad en chiazaad en de boter die daarvan wordt gemaakt

Tarwe, quinoa, haver en bruine rijst, evenals producten die van deze voedingsmiddelen zijn vervaardigd, zoals volkoren brood, crackers en pasta, zijn allemaal voorbeelden van volkoren granen.

Zoete aardappelen, aardappelen, maïs, pompoen, bieten en rapen zijn voorbeelden van zetmeelrijke groenten.

Enkele voorbeelden van niet-zetmeelrijke groenten zijn: Broccoli en kool; radijs; asperges; en bladgroenten zoals boerenkool en spinazie.

Produceren: een verscheidenheid aan groenten en fruit die op verschillende manieren kunnen worden verkregen: vers of bevroren; ingeblikt; droog; bevroren; vers; bevroren; ingeblikt; droog; of gepureerd.

Algen, voedzame gist, verrijkte plantaardige melk en yoghurt, en ahornsiroop zijn ook plantaardig voedsel.

Heel wat van de recepten waar je nu van geniet, zijn veganistisch of kunnen met slechts een paar kleine aanpassingen worden omgezet in veganisme.

In plaats van vlees als primaire eiwitbron te eten, kunt u overwegen peulvruchten zoals bonen, erwten, linzen, tofu en tempeh te vervangen, evenals noten en zaden.

Zuivelproducten, eieren, honing en ahornsiroop kunnen allemaal worden vervangen door plantaardige alternatieven, zoals melasse of ahornsiroop, en lijnzaad of chiazaad kan worden gebruikt in plaats van rauwe eieren. Veganistisch vlees, kaas en zoetigheden zijn allemaal verkrijgbaar in een breed scala aan kant-en-klare veganistische items. Niettemin, ke